Articol scris pe 9 februarie 2024

Cum pot rămâne echipele motivate și adaptate la schimbările din mediul de afaceri

Organizațiile se confruntă cu o nouă provocare – pe de o parte să asigure stabilitate, iar pe de altă parte să mute focusul astfel încât angajații să găsească un sens în ceea ce fac, să aibă relații de calitate, să vadă impactul muncii lor, să aibă sentimentul de apartenență.

Contextul instabil în care trăim, dat de faptul că traversăm mai multe crize suprapuse, de la efectele pandemiei, până la războiul de la granița României, a dus la lipsa resurselor în majoritatea industriilor și destabilizarea piețelor.

La nivel global, pentru ca organizațiile să rămână profitabile, nu au avut încotro decât să crească prețurile, astfel încât profitul sau prețul per acțiune, în cazul celor listate la bursă, să rămână măcar la nivelul anilor trecuți.

Toate aceste mișcări sociale și economice au produs un impact asupra stării de bine și a coșului de consum al angajatului, pe de o parte. Putem cumpăra mai puțin cu banii câștigați, iar în piață nu există semne că salariile se vor mări astfel încât să țină pasul cu inflația. Pe de altă parte, din cauza creșterii prețurilor, e nevoie ca fiecare organizație să fie mult mai performantă, ceea ce se traduce printr-o presiune mai mare pe angajati, pentru agilitate, flexibilitate, rezultate mai bune, digitalizare în mod accelerat. În 2018 spuneam că pasiunile se vor transforma în job-uri și că un om poate face mai multe lucruri și consideram că sunt predicții îndrăznețe, dar am ajuns să trăim acum acele vremuri.

Trăim o reașezare majoră și o incertitudine ridicată, despre care nu putem spune încotro ne vor duce, dar știm sigur că au un impact semnificativ asupra predictibilității si siguranței angajaților. Organizațiile se confruntă, așadar, cu o nouă provocare – pe de o parte să asigure stabilitate, iar pe de altă parte să mute focusul astfel încât angajții să găsească un sens în ceea ce fac, să aibă relații de calitate, să vadă impactul muncii lor, să aibă sentimentul de apartenență. Toate acestea creează echipe motivate și compensează disconfortul pe care îl au din mediul exterior.

Dacă până în acest moment, când membrii echipelor nu se înțelegeau managerii nu acordau atenție acestui aspect, pentru că lucrurile oricum funcționau în companie, acum acest boost în motivația echipelor și a angajaților aduce diferența de profit de care avem nevoie pentru a atinge rezultatele propuse în business plan-ul de la începutul anului.

Ceea ce înseamnă că e nevoie să-i înarmăm pe oameni cu o nouă mentalitate și cu noi competențe, pentru a se adapta contextului actual. Spre exemplu, digitalizarea are scopul de a asigura performanța organizațiilor și de a face tranziția de la munca manuală la cea automatizată, lucru de care noi ne temeam cu câțiva ani în urmă. Recomand să vizionați filmele „Her” și „Lucy”, ambele cu Scarlett Johansson, care deși sunt vechi, încă sunt actuale pentru vremurile în care trăim. Digitalizarea sporește și îmbunătățește performanța, dar oamenii au nevoie de o perioadă de învățare, astfel încât aceasta să nu le îngreuneze munca.

Cum menținem echipele motivate?

Totul pornește de la leaderii de echipe: prin setarea și crearea unui tip de mentalitate, a unui nou mod de a face lucrurile, care să genereze predictibilitate pentru oameni, iar aici vorbim deja despre cultură, care nu poate fi nici importată, nici dobândită. Ea nu se formează pur și simplu, fără programe, planuri țintite de educare a angajatului, de conștientizare, de informare. Nu ne putem aștepta ca lucrurile să se întâmple dacă nu construim activ în acest sens.


Citește articolul integral pe Revista Biz.

Sursa foto: Freepik.com