Articol scris pe 12 februarie 2024

Care sunt ingredientele și capabilitățile de leadership necesare pentru echipe performante?

Modul în care trăim și privim lumea s-a schimbat aproape radical. Pe de o parte, trăim într-un mediu impredictibil de câțiva ani încoace, atât pe plan social și economic, iar pe de altă parte, nivelul nostru de trai a crescut, la fel ca și posibilitatea de a ne dezvolta, de a călători, de a vedea noi perspective și posibilitatea de a face alegeri care să ni se potrivească, mai ales când vine vorba de carieră. Acum, oamenilor le este mult mai ușor ca înainte să își găsească un job care să corespundă nevoilor lor.

Acest lucru înseamnă și că forța de muncă a devenit volatilă, iar oamenii mult mai selectivi, astfel că managerii au nevoie de un set nou de capabilități de leadership pentru a gestiona echipele și pentru a face față tuturor provocărilor actuale.

Siguranța psihologică, vitală pentru crearea unui climat de lucru sănătos

Pentru a crea o cultură a încrederii, leaderii au nevoie mai mult ca oricând de autenticitate, onestitate, respect – valori ce nu pot fi simulate. Responsabilitatea de a crea un mediu de siguranță psihologicăpleacă de la manager. 

Dacă ar fi să definim acest concept, am putea spune că siguranța psihologică reprezintă un mediu care încurajează, recunoaște și recompensează oamenii pentru contribuțiile și ideile lor, făcându-i să se simtă în siguranță atunci când aceștia își spun părerile, preocupările sau când greșesc.


Un studiu realizat de McKinsey arată cum pot leaderii, prin dezvoltarea unor abilități specifice, să creeze un mediu de lucru mai sigur și mai performant. Un climat pozitiv – în care membrii echipei apreciază contribuțiile celorlalți, se preocupă de bunăstarea lor și pot contribui la modul în care ei își desfășoară activitatea – este cel mai important factor necesar asigurării siguranței psihologice.

Leaderii sunt cei care, prin propriile acțiuni, setează cadrul ce formează un mediu propice, astfel că rolul lor este decisiv în asigurarea siguranței psihologice a echipei. Mai mult, crearea unui climat pozitiv înseamnă performanța organizației chiar și în perioade dificile.

Conform specialiștilor McKinsey, siguranța ia naștere atunci când leaderii adoptă trei tipuri de comportamente: consultative leadership (când se consultă cu membrii echipei, iau în calcul părerea lor), supportive leadership (când sprijină membrii echipei și se preocupă nu doar de ei ca angajați, ci și din perspectivă umană, ca indivizi) și challenging leadership (care încurajează membrii echipei să își depășească anumite limite sau convingeri).

Vedem, așadar, că oamenii performează mult mai bine atunci când se simt în siguranță, atunci când simt că au încredere în managerul lor.

Competențele de coaching, cheia pentru performanța companiei

Pentru a construi acest set de noi abilități, leaderii au nevoie să învețe competențe de coaching: capabilitatea de forma parteneriate, de a învăța din propriul comportament și din al celorlalți, de a comunica asertiv.

Totodată, o altă abilitate foarte importantă este cea de a da un feedback onest, corect, prin care managerul să îi ofere angajatului posibilitatea să învețe, să își depășească limitele. Aici, leader-ul este cel care evaluează și maximizează potențialul și competențele fiecărui om, oferindu-i rolul potrivit din care să contribuie la performanța organizațională.

Citește articolul integral pe Revista Cariere.

Sursa foto: Freepik.com