Articol scris pe 16 februarie 2024

Cum să obții mai mult cu mai puțin? Cum încurajăm creativitatea și gândirea neconvențională pentru a obține rezultate

În lumea în care trăim, cerințele pentru lideri sunt mai complexe ca niciodată. Ei se confruntă cu presiune, resurse limitate și ritmul accelerat al schimbării, astfel că sunt nevoiți să găsească modalități de a obține mai mult cu mai puțin. Cheia succesului în acest context este abilitatea de a încuraja creativitatea și gândirea neconvențională în organizații, pentru a obține rezultate. În acest articol, vom vedea care sunt acțiunile și elementele necesare pentru a face acest lucru.

În primul rând, este necesar să ne raportăm la ceea ce știm noi că este convențional și tradițional și la modul în care acționăm de obicei. Dacă luăm ca exemplu un anumit tip de comportament, de exemplu, obișnuința de a blama pe cineva sau de a bârfi, de a găsi întotdeauna vinovatul în exterior, de a avea întotdeauna dreptate, vedem că aceste atitudini se instalează în perioada noastră de dezvoltare și nu permit formarea unui spațiu creativ, inovator, productiv. 

Ne oferă un grad de confort, pentru că reprezintă un tipar, iar adoptarea unui alt tip de comportament presupune să învățăm să ne comportăm într-un mod diferit. Cine are cea mai mare nevoie de acest lucru? Angajatorii și organizațiile.

Pentru a trece de la învinovățire la asumarea responsabilității și la încurajarea inovării, companiile au nevoie să creeze un cadru propice, să educe și să dezvolte oamenii în mod constant. Sunt câteva modalități prin care liderii pot face aceste lucruri, pe care le vom explora mai jos.

Asumarea responsabilității

Ca manageri, este important să trecem de la a spune că angajații se plâng prea mult, la a fi curioși legat de motivul pentru care oamenii spun asta, să investigăm cauza fundamentamentală pentru care lucrurile nu merg. Totodată, să venim cu o soluție la problemele întâmpinate. Este vorba, de fapt, despre a înlocui atitudinea defensivă cu asumarea de responsabilitate și cu inițiativa de a discerne între persoane, situații și conjuncturi.

E nevoie de un echilibru între neasumarea responsabilității în general, de către niciun angajat pentru o anumită situație și, la polul opus, blamarea unei singure persoane pentru un rezultat negativ. Este important ca organizația să creeze acel spațiu de reflecție, de gândire, care permite învățarea unor lecții – nu celebrăm greșeala, ci celebrăm învățarea, care reprezintă o altă mentalitate.

Curiozitatea

Încurajarea curiozității este esențială. Tendința de a fi expert și de a face lucrurile doar într-un anumit fel este nevoie să fie înlocuită cu dorința de a experimenta mai mult, de a vedea care este cea mai mică îmbunătățire care poate fi făcută în activitatea oamenilor.

Sigur că în organizațiile mari procesele nu se pot schimba de pe o zi pe alta, însă importantă este tranziția de la o mentalitate închisă, orientată spre judecată, lipsa implicării, la una deschisă, plină de curiozitate, care să facă anumite conexiuni neașteptate.

Un ambient prietenos

Totodată, creativitatea este stimulată atunci când există un mediu profesional care favorizează întâlnirile informale. Contează felul în care ne facem cafeaua, contează temperatura încăperii în care lucrăm, sunetele, lumina – cu alte cuvinte, ambientul. Multe organizații au transformat birourile într-un mediu foarte plăcut, unde oamenilor să le facă plăcere să vină, ceea ce sporește șansele de a fi creativ.

Citește articolul integral în Revista Cariere

Sursa foto: Freepik.com