Articol scris pe 15 februarie 2024

Cum pot construi liderii echipe conectate la realitate, dar pregătite pentru viitor?

Fie că suntem conștienți sau nu, „schimbare” este cuvântul de ordine pentru noi toți, pe toate planurile, având în vedere modul în care trăim, dominat de un ritm care ne face să alergăm contracronometru în cursa vieții. Acest lucru creează un sentiment de frustrare, incertitudine, frică, ceea ce naște întrebăride genul: „O să pot să fac față zilei de mâine?”. Asta pentru că atunci când ne obișnuim să facem lucrurile într-un anume fel, facem schimbări foarte greu. Cu alte cuvinte, avem nevoie de predictibilitate pentru a ne simți liniștiți și în siguranță, ceea ce se transpune inclusiv la locul de muncă.

La serviciu e nevoie să fim și mai prezenți, să ne facem activitatea altfel – mai repede, mai bine, așa că nu ne mai ajung acele opt ore pe care le dedicăm muncii și cele opt ore pe care le avem acasă cu familia. Viața noastră s-a complicat atât de tare încât nu poate să încapă în cele 14-16 ore pe care le avem disponibile. Și acesta este un motiv pentru a ne uita la emoțiile care sunt generate de ritmul vieții, pentru a învăța să ne calibrăm așteptările, și nu în ultimul rând să ne schimbăm atitudinea și mentalitatea pe care o avem față de lumea în care trăim, ca să rămânem în continuare relevanți.

În organizații, ca să putem produce impact, acum și pe viitor, e important ca liderii să țină cont de provocările vremurilor în care trăim și să dezvolte un plan prin care să îi ajute pe oamenii din echipe să fie apți pentru a trăi în incertitudine, chiar dacă asta înseamnă să-și schimbe obiceiurile, abordarea față de muncă și față de viață, să își găsească motivația mai ușor. Toate aceste lucruri sunt valabile mai ales dacă ne gândim că rolul organizațiilor este să fie motorul schimbării care se întâmplă în toată societatea.

Organizațiile sunt, de asemenea, acele locuri în care managerii au nevoie să își însușească ei, primii, valori precum bunul simț, empatia, autenticitatea și viziunea strategică, pentru ca oamenii să continue să-și „vândă” timpul și efortul pentru câștigarea existenței.

Ce avantaje au companiile dacă investesc în angajați?

Cu toate că trăim vremuri efervescente, iar organizațiile își doresc să aibă oameni optimiști și fericiți, ele sunt principalele responsabile să creeze contextul în care să se întâmple asta. E nevoie de o muncă la un nivel mai profund, iar organizațiile, prin manageri, să îi ajute pe oameni să își dezvolte noi abilități, să învețe lucruri noi pentru a-și păstra relevanța și pentru a se bucura împreună cu angajatorul de rezultatele ambițioase. Cum se face asta? Depinde de la caz la caz, în funcție de care sunt prioritățile organizației, dar și de cât de mult e necesar ca omul să se „actualizeze”.

De exemplu, companiile care au o cultură organizațională bine dezvoltată și un plan bine definit au un avantaj competitiv față de companiile care nu au prioritizat investiția în oameni.

De ce e importantă investiția în oameni? Dacă ar fi să enumerăm doar câteva motive, putem spune că, pentru a obține rezultate extraordinare în business, sunt ​​esențiale menținerea angajamentului oamenilor, dezvoltarea unui bazin de talente la nivel intern, promovarea angajaților valoroși, dar și atragerea candidaților de înaltă calitate, demonstrând că organizația apreciază creșterea și dezvoltarea profesională.

Nu în ultimul rând, dezvoltarea angajaților pregătește organizația pentru viitor, mai ales prin promovarea unor competențe esențiale pentru lumea în care trăim, cum ar fi comunicarea eficientă, agilitatea, adaptabilitatea, asumarea riscurilor etc.

Oamenii, mai mult decât o resursă

Astăzi, angajații caută mai mult decât o relație tranzacțională la locul de muncă, mai ales că, odată cu lucrul de acasă, locul de muncă s-a extins și acasă. Ei doresc să simtă că sunt mai mult decât o simplă resursă pentru compania în care lucrează. Un studiu realizat de Gartner arată că 82% dintre angajați doresc ca organizațiile lor să îi privească ca pe niște oameni cu obiective și aspirații individuale și nu doar ca pe niște resurse. Cu toate acestea, doar 45% dintre angajați cred că organizația lor îi vede în acest fel.

De pildă, printre întrebările pe care oamenii și le adresează se numără: „Ce mă face fericit și întreg?”, „Ce mă mulțumește cu adevărat?”, „Unde am oferit prea mult din mine însumi pentru un câștig mic?”. Ultimii trei ani au fost un catalizator pentru ca oamenii să își reevalueze scopul și valorile personale.

Citește articolul integral pe Revista Biz.

Sursa foto: Freepik.com