Articol scris pe 15 februarie 2024

Ce efecte au viteza și complexitatea lumii în care trăim asupra liderilor și organizațiilor și cum putem încetini ritmul?

Complexitatea și volumul informațiilor care vin spre noi zilnic s-au mărit exponențial. Suntem activi pe WhatsApp, e-mailuri, Slack, Teams și nu numai, și suntem asaltați cu cereri din toate părțile.

Având în vedere aceste aspecte, avem momente în care suntem atât de copleșiți, fără să ne dăm seama, încât ajungem să nu mai știm cu cine am vorbit, ce am făcut sau ce informații am transmis mai departe.

Acesta este unul dintre efectele pe care viteza și complexitatea îl au asupra omului, cu care încă nu ne-am ajustat. Pentru a face asta, e nevoie fie de o calitate a informațiilor mai înaltă, fie de o atenție sporită – ambele fiind abilități pe care e necesar să le dezvoltăm. Totodată, e nevoie și ca noi să ne dezvoltăm o reziliență astfel încât să putem să “jonglăm” cu mai multe activități în același timp.

Realitatea este că, pe de o parte, ritmul în care trăim ne duce la burnout. Mai exact, conform unui studiu global realizat de McKinsey, în perioada februarie-aprilie 2022, în rândul a aproape 15.000 de angajați și 1.000 de manageri de HR din 15 țări, în medie, unu din patru angajați intervievați, din diverse categorii demografice, din întreaga lume, a raportat că se confruntă cu simptome de burnout, ceea ce este îngrijorător.

Pe de altă parte, tindem să dezvoltăm relații superficiale – de câte ori nu ne-am întâlnit cu cineva cunoscut sau am pus mâna pe telefon, l-am întrebat pe scurt ce face, iar apoi am trecut direct la subiect, fără a asculta, cu adevărat, ce are de spus persoana respectivă? Oare asta înseamnă, cu adevărat, conexiunea umană? Cum ar fi să reînvățăm să regândim modul în care abordăm complexitatea informațiilor și să nu mai trăim cu “FOMO” (fear of missing out – frica de a rata ceva)? Atât la serviciu, cât și în relațiile interpersonale, e nevoie de structură, substanță și profesionalism.

Paradoxul este că, noi, oamenii, suntem în continuă expansiune, avem nevoie de mai multe lucruri, mai noi, mai interesante și uneori riscăm să ne pierdem pe noi înșine. În organizații, vedem că avem foarte multe proiecte importante care se desfășoară în același timp și sunt la fel de urgente.

Prin acest articol, mi-am propus să aduc la masa discuțiilor realitatea vitezei și a complexității lumii în care trăim, care vine cu cerințe din ce în ce mai exigente și mai multe. Nu mi-am propus să ofer soluții cu rol de antitdot, pentru că acestea sunt diferite de la situație la situație, de la om la om, sau de la director la director.

Care sunt efectele vitezei și complexității asupra liderilor:

În mod concret, aceștia:

  • Au un nivel de insecuritate foarte mare privind ziua de mâine. În business, ești la fel de bun pe cât de bune sunt rezultatele financiare, care înseamnă EBITDA.
  • Deseori, din lipsă de timp, ei se uită în direcția greșită și aleg să elimine oamenii din echipă pe motiv că nu sunt suficient de competenți, însă de fapt responsabilitatea nu este a angajaților, ci a proceselor, sistemelor sau a liderilor, pentru că nu au știut cum să îi pregătească, din timp, pentru acel job;
  • Nu și-au dezvoltat capabilitățile necesare pentru a livra ce are nevoie business-ul pe care îl conduc; pentru acest lucru e nevoie de conștientizare, evaluare a realității, dezvoltarea abilităților și a unui plan de acțiune și implementarea lui, care necesită timp și energie.

Citește articolul integral pe AngajatorulMeu.ro 

Sursa foto: Freepik.com