Articol scris pe 17 octombrie 2016

Cum faci loc emoțiilor în modul tău de a conduce business-ul?

Emoțiile fac parte din legea firii noastre. Deși există o mare tendință de a le înăbuși – mai ales în zona profesională –, nu ne putem ascunde și nu putem spune că trăim cu totul și cu totul fără să simțim. Poate că există pecepția „eu sunt o persoană rațională”, însă, dacă stăm să ne uităm atent, cele mai multe decizii sunt luate și în baza unor emoții, a anumitor amintiri sau a ceea ce ne face pe noi să ne simțim bine la momentul respectiv. Intuiția și impulsul cântăresc greu de multe ori – înaintea logicii. Modul în care suntem construiți nu e negociabil; dimpotrivă, este demonstrat științific că așa funcționăm.

Femei vs. bărbați în raportarea la emoții

Legat de diferențele dintre femei și bărbați în ce privește modul de raportare la emoții, lăsând la o parte generalizările, se întâmplă ca femeile să verbalizeze mai des ce simt. Asta și pentru că femeia este constructorul și facilitatorul relației sociale din jurul ei și, ca atare, comunică mai mult, deci are o predispoziție de a spune mai frecvent ce a simțit și de ce.

Acest lucru nu înseamnă, bineînțeles, că nu există și femei care, dimpotrivă, nu sunt atât de deschise în a exprima ce simt, la fel cum există și bărbați care vorbesc mai mult despre emoțiile lor.

Emoțiile – din două perspective

Atunci când vorbim despre emoții, există două dimensiuni. Prima presupune să-ți conduci emoțiile și să nu te lași condus de ele – frică, bucurie, entuziasm etc. E important să știi că le ai și când le simți, dar e necesar ca ele să nu determine în totalitate deciziile tale. Dacă pui mereu emoțiile pe primul loc, e posibil să faci și alegeri care să nu îți aducă numai lucruri bune.

Pe de altă parte, dacă vorbim despre noi ca femei-lider, spirala se complică: pe lângă emoțiile noastre, apar și emoțiile celorlalți, care exercită, la rândul lor, presiuni asupra noastră. E foarte important să știm că acest lucru ne poate influența într-o direcție sau alta.

De fapt, atunci când vorbim despre emoții și implicațiile lor în business și leadership, vorbim despre a conștientiza, a înțelege și a ne asuma tărâmul subteran al emoțiilor. Asta ne conduce apoi spre a analiza dacă avem ceea ce ne dorim în viața noastră – jobul dorit, poziționarea pe care o vrem în ochii celorlalți, alinierea la cine suntem noi de fapt.

Profilul actual al liderului de succes integrează emoțiile

Acum 20 de ani, atunci când defineam un lider de succes, cu siguranță profilul lui era altul decât cel de astăzi. De exemplu, nu ne-am fi pus pe atunci problema că inteligența emoțională ar fi necesară și importantă atunci când e vorba despre un lider bun.

Astăzi știm că, pentru a conduce cu succes, nu ne mai servește doar capacitatea de memorare, de înțelegere a proceselor și de punere în practică a unor proceduri. E nevoie, de asemenea, să știm unde să căutăm, să facem conexiuni, să privim lucrurile în perspectivă etc. Azi mai mult decât oricând nu suntem doar rațiune, ci și emoție. Iar emoțiile sunt parte integrantă din viața noastră, în toate aspectele ei.

Cum să ne asumăm emoțiile ca lideri în business

Nu sunt adepta înăbușirii sau controlării emoțiilor. Dimpotrivă, cred că, dacă le neglijăm și nu găsim o modalitate să ni le asumăm, riscăm să nu ținem pasul cu felul în care arată lumea acum, cu nevoile și dorințele noastre.

Există momente în care ne simțim respinși, devalorizați, neîmpliniți. Dacă prelugim această situație pe termen lung, neglijându-ne emoțiile, ajungem să ne obișnuim și chiar să credem despre noi că suntem nedemni de ceva mai bun. E important ca, atunci când sesizăm că emoțiile noastre ne spun ceva, să vedem ce e necesar să fie schimbat.

În business, emoțiile nu sunt de evitat; dimpotrivă, ele sunt barometrul care ne spune când e nevoie de o schimbare, care e mediul și cum putem răspunde noi mediului.

Articol publicat și în Business Woman.