Articol scris pe 22 martie 2018

Beneficiile coachingului pentru executivi

Pentru unii, coachingul este un instrument înaintea timpurilor pe care le trăim; pentru alții, e un proces deja intrat în normalitate, indiscutabil necesar pentru dezvoltarea personală și profesională. Cert este că s-au încheiat de mult vremurile în care coachingul era văzut doar ca o modalitate de a trata probleme sau de a ,,repara” ceva disfuncțional – coachingul nu este nici terapie, nici psihanaliză și nici training.

Este un instrument care lucrează cu toate resursele pe care le are o persoană, care ne antrenează pentru viitor și susține într-un mod foarte concret și măsurabil obiectivele pe care ni le propunem și provocările cu care ne confruntăm.

Când ai nevoie de un coach?

Sunt foarte multe situații în care un coach poate însoți un executiv. De cele mai multe ori, momentul critic în care ne dăm seama că ne-ar ajuta susținerea unui coach este acela când simțim că ceva nu mai merge, că nu reușim să ieșim dintr-o situație sau să facem față unei provocări profesionale.

Din experiența proprie, unele dintre cele mai frecvente provocări pe care le-am întâlnit în mediul organizațional și executiv au fost fie legate de schimbare (de la redimensionarea afacerii, crearea unor departamente noi, reducerea de personal, până la schimbarea întregului model de business), promovarea într-o funcție nouă sau intrarea și adaptarea la o cultură organizațională diferită, de cele mai multe ori într-o altă țară.

De obicei, există o serie de prejudecăți legate de modalitatea de lucru cu un coach. Întrebările și îndoielile nu au cum să nu apară: cum poate cineva din exterior să mă ajute pe mine? Cum poate cineva să îmi dea o soluție la situația cu care mă confrunt? Poate să mă ajute cineva care nu are expertiză pe domeniul sau în industria în care lucrez?

Coachingul nu este despre a oferi soluții în locul altcuiva – nimeni în afara persoanei direct implicate într-o anumită provocare nu este în măsură să ia decizii mai bune pentru organizația pe care o conduce. De aceea, coachingul este o modalitate de a lucra disciplinat la atingerea obiectivelor propuse, cu ajutorul unor tipare și modele de deblocare sau descoperire a potențialului unei situații. Soluția, însă, se află întotdeauna la client și e necesar ca acesta să lucreze la aflarea sa și la punerea ei în aplicare.

Ce beneficii poate aduce coachingul pentru un executiv?

Coachingul deschide multe orizonturi și poate avea atât un efect direct asupra rezultatelor de business, cât și implicații în cele mai diverse aspecte din viața personală și profesională. Consecințele se observă în succes și performanță.

De aceea, printre beneficiile coachingului se numără:

  • Gândirea și abordarea diferită a provocărilor, a situațiilor și, în cele din urmă, a felului în care executivii percep realitatea;
  • Reflectarea schimbării în mod pozitiv asupra celor din jur – echipele sunt mai unite, mediul este mai armonizat, abordarea trece dincolo de conflict către colaborare și obiective comune;
  • Abandonarea fricilor, a limitelor, a barierelor, care vin mai ales odată cu presiune job-ului;
  • Acceptarea provocărilor, preluarea inițiativei și îmbrățișarea situațiilor noi cu o mai mare deschidere;
  • Curajul și determinarea de a urmări obiectivele propuse.

Chiar dacă toate aceste rezultate par să fie strict de natură interioară, ele se reflectă asupra întregii realității și asupra comportamentului general al executivilor, care încep să vadă dintr-o altă perspectivă lucrurile, să fie mai fermi, să nu le fie teamă de eșec, indiferent despre ce este vorba.

Printre cele mai frecvente abilități noi sau schimbări pe care executivii le introduc în comportamentul lor în urma unui proces de coaching, se numără și capacitatea de a crea situații și oportunități noi, o eficiență și productivitate sporite, abandonarea fricii și a bagajelor emoționale vechi, o modalitate diferită de comunicare, o capacitate de a decodifica ceea ce se întâmplă în jurul lor și o atenție semnificativă la semnalele pe care le transmit oamenii alături de care lucrează.

De ce coaching?

Există multe instrumente de dezvoltare între care executivii pot alege. Ce aduce diferit coachingul se referă la abordare și proces.

Coachingul individual pentru executivi este personalizat, lucrează în timp real cu resursele și informațiile primite, se bazează pe o situație specifică și aduce o conștientizare profundă pe toate planurile și la toate nivelurile. De asemenea, coachingul este orientat spre viitor, spre potențial, spre resursele pe care le are fiecare dintre noi și pe care le poate accesa astfel.

Coachingul pentru echipe contribuie la îmbunătățirea comunicării dintre oameni. De asemenea, aceștia văd dincolo de rol – văd persoana. Echipele înțeleg și învață să construiască împreună, să colaboreze, să meargă în aceeași direcție, să își asume responsabilitățile și să se bucure de succes ca o echipă.

Abordarea în coachingul executiv este, pe de o parte, de natură sistemică – ia în calcul tot ceea ce înconjoară o persoană, de la organizație la echipă, valorile, reperele și principiile pe care le are aceasta; pe scurt, toate sistemele din jurul individului.

De asemenea, coachingul executiv vizează o abordare ontologică – persoana este un tot întreg și complex, format atât din emoții, cât și din limbaj, gesturi, comportament etc. E necesar să privim o persoană din toate aceste perspective și utilizând toate aceste filtre, pentru o schimbare cu adevărat eficientă.

În coachingul executiv, se lucrează și cu o abordare transformațională – nu lucrăm cu o paradigmă de tip problem-solving, în care căutăm să ,,reparăm” o problemă, ci ne uităm la potențial și la oportunități.

În cele din urmă, coachingul este un instrument care ne învață să ne uităm din nou cu pasiune și determinare la lucrurile pe care le facem în fiecare zi și la rezultatele minunate pe care ni le aduc acestea.