Articol scris pe 4 noiembrie 2020

Antreprenor în vreme de pandemie

De ce este momentul să accesăm un nou tip de gândire?

Un fenomen global de proporțiile celui pe care îl trăim în prezent — pandemia de coronavirus — aduce numeroase schimbări în toate dimensiunile vieții noastre. Când suntem antreprenori, o astfel de situație complică și mai mult viața de zi cu zi. Tocmai de aceea trebuie să ne adaptăm „noilor mișcări tectonice”, să ne adresăm întrebările corecte și să căutăm răspunsurile într-un spectru de gândire cu totul nou.

Vor fi schimbările pe care le trăim permanente, sau vom avea puterea să uităm în curând de această pandemie și să ne întoarcem la obiceiurile noastre anterioare? Suntem precum peștișorii aurii, cu amintiri care durează cinci secunde, sau, de fapt, structura noastră emoțională și mintală este precum a elefanților care nu uită niciodată? Și dacă nu vom uita ce ni se întâmpla, ce este recomandat să facem cu aceste amintiri?

O NOUĂ REALITATE

Ceea ce trăim acum nu este doar pentru o perioadă limitată! Ce trăim acum este o nouă realitate! Modul în care relaționăm și interacționăm, modul în care consumăm sau producem, felul în care studiem și ne pregătim pentru viitor s-a schimbat deja fundamental. Mai mult, este în perpetuă schimbare. HORECA, turismul și zona de servicii nu vor reveni la nivelurile pre-COVID-19 în curând. În plus, raportul necesitate versus produs sau serviciu de lux, nu rămâne la fel.

Angajatorii care, până anul acesta în martie, aveau îndoieli și erau reticenți cu privire la modul de lucru de acasă, remote/ work from home, au fost forțați să înțeleagă că funcționează, uneori poate chiar mai productiv decât mersul la birou! Da, dar dacă nu mai mergem la birou, cine mai are nevoie de costume business? Lucrând de acasă, pentru întâlnire avem nevoie doar de o cămașă, nimeni nu poate vedea pantalonii de pijamale pe care partenerul de discuție îi poartă în timpul meeting-urilor online — ceea ce înseamnă, într-un sistem de tip domino, afaceri neproductive pentru curățătorie, producția de haine office, spațiile de birouri șamd.

Totuși, nu trebuie să omitem faptul că, în timp ce recesiunile sunt extrem de dureroase, ele oferă antreprenorilor oportunități uriașe. The Walt Disney Company a fost creată de către Walt Disney și fratele său, Roy, ca un mic studio de animație chiar în timpul Marii Depresiuni Economice; bazele Microsoft au fost puse în timpul Embargoului Petrolier, iar companii precum Uber, Airbnb, Bla Bla Car, și altele asemenea au apărut chiar din haosul Crizei Financiare din 2008, provocând modelele și mentalitățile de afaceri de la acea vreme.

ALTĂ PERSPECTIVĂ A VALORII

Tot din realitatea actuală face parte și următoarea schimbare de mentalitate: oamenii sunt din ce în ce mai puțin toleranți și nu mai au răbdare pentru lucruri fără sens sau valoare, pe care altădată le digerau mai ușor.

În mijlocul politicii consumatoriste, oamenii au devenit mai conștineți de tot ce îi înconjoară, se gândesc dacă merită sau nu merită ceea ce întreprind, se gândesc ce este must have și ce nu este, ne îndreptăm către un consum conștient – mindful consumerism  – și vom începe sa reducem din surplus prin reutilizare și vom cheltui mai mult pe produse fabricate la nivel local, mai degrabă decât să fim la mila lanțurilor de aprovizionare globale.

SCHIMBĂRI DE MENTALITATE ÎN RÂNDUL ANGAJAȚILOR

Este important acum, mai mult ca oricând, ca oamenii să înțeleagă ce înseamnă cu adevărat să produci valoare, care este contribuția pe care o aduc: în relații, companie, viață.  Cum pot crea ceva unic, cum se pot valorifica unii pe ceilalți – toate astea în timp ce au grijă de siguranța lor primară.

Există perspectiva unor joburi profund transformate, care nu se vor rezuma numai la task-uri, ci în cadrul cărora angajații își vor aduce contribuția de impact. Oamenii vor părăsi o companie în care angajatorul nu se preocupă de calitatea vieții lor, oricât de science-fiction pare încă această remarcă. Nu vor mai fi apreciați antreprenorii care recurg la primul impuls de „eficientizare” — disponibilizarea. Va exista o migrație masivă către locuri de muncă unde aportul este valoros, acolo unde se cere părerea — „Ce putem face împreună ca să ieșim din impas? Ce putem face în echipă ca să mărim vânzările? De cine e necesar să ținem cont in antrepriza noastră? Cu cine ne putem asocia?” — și asta este valabil indiferent că vorbim de producția șosetelor sau despre industria de servicii.

Este imperativ ca antreprenorii/ liderii să se conecteze autentic cu angajații și să-și reinventeze locul de muncă. A sosit momentul ca liderii să devină empatici, să îmbrățișeze vulnerabilitatea și să meargă cu compasiune în papucii angajaților și clienților săi, prin integrarea siguranței și a contribuției oamenilor în misiunea și efortul companiei.

CUM POATE COACHINGUL SĂ AJUTE ANTREPRENORII

Un program de coaching îi poate ajuta pe antreprenori să își înțeleagă limitările, care uneori nu le permit să vadă lumea pentru ceea ce este ea, nu pentru ceea ce își doresc ei. Îi ajută să perceapă cu claritate care sunt oportunitățile și potențialul lor, dar și al celor cu care colaborează.

Cea mai eficientă abordare este ca inevitabila schimbare de mentalitatate să se realizeze în grup: altfel spus, este necesar ca oamenii să verbalizeze, să observe, să se confrunte și să conștientizeze situația reală, sa fie vulnerabili. Ceea ce nu poate fi făcut corect fără suportul unui specialist în managementul acestor situații speciale. Fără acei oameni — antrenați să  adreseze întrebările percutante, să provoace oamenii să verbalizeze frustrările și, mai mult, să îi direcționeze pe participanți să lucreze împreună, adică să identifice ce este probabil în situația dată, să accepte și să exploreze, — nu se poate. Vorbim despre mecanisme foarte atent studiate de-a lungul anilor, care deblochează și produc schimbări de mentalitate.

Știm bine deja că sintagma „hai, lasă că merge și așa, facem cum știm și mai vedem după” nu numai că este desuetă pentru 2020-2021, ci este chiar nocivă. Iar unul dintre adevărurile pe care pandemia de coronavirus ni le-a confirmat este, că nu se mai poate cu „merge și-așa”. Vine, în viața oricărui antreprenor, angajat, în istoria oricărei instituții un moment când un coach sau un antrenor de minți este exact ceea ce trebuie ca să existe evoluție. Un fel de dirijor care, deși nu cântă el însuși în cadrul orchestrei, nu este nici instrumentistul primus inter pares, totuși doar elare capacitatea de a uni diversitatea, de a coordona forțe distincte, fiind singurul muzician care nu scoate niciun sunet, dar îi face pe alții să o facă coerent.

În concluzie, task-ul de astăzi nu este de a lupta împotriva virusului pentru a reveni la business as usual, „merge și-așa” nu mai funcționează. Scopul este să luptam împotriva virusului transformând business as usual în ceva mai uman și sustenabil.

Antrenează-ți un nou mod de gândire – cum începi

# Caută oportunitățile care apar întotdeauna în mijlocul marilor recesiuni și se potrivesc profilului tău de business sau chiar schimbă complet paradigma.

# Revizuiește noua balanță necesitate versus produs sau serviciu de luxpentru consumatorul tău.

# Angajatul tău este colaboratorul tău: implică-l în procesul decizional și preocupă-te de calitatea vieții lui. Schimbă papucii.

# Acceptă că, în unele cazuri, a lucra remote a devenit cea mai bună variantă.

# Găsește-ți un partener antrenat, cum ar fi un coach, care să îți fie alături în procesul de readaptare la noua realitate.

 

Dare for more// Lilia

Autor: Lilia Dicu, Daring Executive Coach

Date de contact: lilia@liliadicu.ro