Articol scris pe 22 martie 2018

A da din pasiune și a primi înzecit: importanța de a avea o comunitate

Pasiunea formează comunități

Se spune că pasiunea unește oamenii. Chiar dacă nu există nicio altă persoană care să fie în totalitate ca noi, există, cu siguranță, multe alte persoane care împărtășesc aceleași interese sau aceleași pasiuni cu ale noastre. Ele formează comunitățile.

De ce e important să fim parte dintr-o comunitate, atunci când suntem în căutarea și descoperirea elementului nostru – a acelui lucru care ne aduce bucuria și o stare de bine? Comunitățile sunt locuri care ne redau inspirația, ne aduc energia și ne conectează la lucrurile mai înalte. De aceea, e foarte important să fim parte dintr-o comunitate ai cărei membri găsesc un sens în sine în activitățile grupului și care nu se află acolo doar pentru a cere și a obține. O comunitate, în sensul adevărat al cuvântului, oferă mai întâi și vrea să pună la dispoziție – din această atitudine, ea are toate șansele să primească înapoi înzecit.

De la pasiune la o rețea transglobală

Mi-a rămas în minte povestea unei femei care studiase Dreptul, fără să ajungă să profeseze în domeniu. Pentru că nu se simțea pregătită să pledeze, aceasta a ajuns să fie consilier pe probleme juridice, până ce s-a lovit de o problemă personală. Copilul ei, lăudat foarte mult la școală pentru rezultatele deosebite obținute, a fost diagnosticat cu sindromul ADHD. În acest context, dintr-un elev foarte iubit, a ajuns să fie blamat pentru faptul că îi ținea în loc pe ceilalți colegi, având nevoie de atenție și condiții speciale. Acesta a fost momentul în care femeia a simțit că fiul ei este prejudiciat de sistemul educațional și și-a propus să ia măsuri în acest sens, folosindu-se de toate cunoștințele sale în materie de drept.

La scurt timp, a ajuns să facă echipă cu o altă mamă care a empatizat foarte puternic cu problema ei și, ulterior, să dezvolte împreună cu aceasta un cabinet special de avocatură pentru apărarea dreptulurilor celor care sufereau de ADHD. Cele două au format o comunitate în jurul lor, punând la dispoziție cunoștințe despre legislație și resurse specializate și ajungând să aibă un impact la nivel internațional.

Cine ești? Ce fel de comunitate ți se potrivește?

Cum ne alegem sau cum înființăm o comunitate? Cel mai important lucru de la care e nevoie să pornim în asocierea noastră cu o comunitate sau alta este cine suntem și care sunt valorile și, evident, pasiunile noastre.

De asemenea, e necesar să ne întrebăm cum ne-am dori să fie oamenii din comunitatea la care vrem să aderăm. Nu în ultimul rând, e indicat să ne gândim și la care sunt lucrurile pe care vrem și putem să le împărtășim cu ceilalți.

Există numeroase modalități prin care putem să găsim comunitatea care ni se potrivește – de la comunitățile online sau offline la conferințele, cursurile sau mentorii domeniului pentru care avem o pasiune. Posibilitățile sunt numeroase – e necesar doar să fim deschiși la oportunități. De cele mai multe ori, drumul spre descoperirea comunității în care ne simțim cel mai bine nu e unul liniar, ci organic.

Comunitatea – un scop în sine. Succesul – un rezultat

Chiar dacă este adevărat că o comunitate poate să-ți aducă, la un moment dat, și beneficii financiare, dacă singura rațiune de la care pornește întemeierea unei comunități este cea comercială, este posibil ca, mai devreme sau mai târziu, să descoperim că ea nu ne împlinește așa cum ne-am dori.

Cazul unei femei care a ajuns să aibă un blog de mame de succes este foarte interesant în acest sens. Ea nu a pornit propunându-și să devină o bloggeriță de succes, ci, datorită pasiunii sale, a ajuns astfel. Pentru că, odată cu nașterea copilului său, a fost forțată să-și schimbe jobul și să aibă o mai mare grijă de familia sa, a mers la un consilier, având nevoie de îndrumarea acestuia legat de cum ar putea să-și valorifice mai mult talentul. Fiind pasionată de tehnologie, scris și design, aceasta s-a informat în comunitățile online despre problemele pe care le întâmpinau oameni ca ea și și-a dat seama că ar putea iniția un blog dedicat mamelor care se confruntă cu provocarea de a avea o carieră și de a-și crește copiii în același timp. A intrat apoi foarte rapid în contact cu femei cu aceleași interese ca ea și a ajuns să aibă un blog de mare succes.

Ce este cel mai important, însă, este că nu a plecat la drum cu gândul că va monetiza pasiunea ei, ci doar cu dorința de a-și pune talentul și pasiunea la contribuție, în serviciul altora.

În cele din urmă, o comunitate, atât timp cât e bazată pe colaborare, pe creativitate și împărtășire, ne hrănește și ne inspiră. Ne forțează să ridicăm ștacheta, să ne depășim limitele și să ne ducem pasiunea și cunoștințele la un alt nivel. Împreună cu ceilalți, trecem de la paradigma în care plătim și obținem ceva la cea în care oferim valoare mai întâi și apoi avem toate șansele de a primi înapoi înzecit.